Vízszintes asztalon két játékautó áll, amelyeket elhanyagolható súlyú, és nyújthatatlan fonál köt össze.

Az első autót vízszintes F erıvel húzzuk. Mekkora az autók gyorsulása? A
következő mozgásegyenletek írhatók fel:

A három egyenletet megoldva:

Impulzusmegmaradás tétele: Azok az erők, amelyeket a pontrendszerhez nem tartozó
testek fejtenek ki a rendszer tagjaira, a külső erők. Ebbıl következik, hogy a pontrendszer
tagjai között fellépı erők a belső erők. A pontrendszer összimpulzusát a belső erők nem
tudják megváltoztatni. Az olyan pontrendszert, ahol csak belső erők hatnak, zárt
pontrendszernek hívjuk. Zárt pontrendszer összlendülete állandó. Ez a
lendületmegmaradás vagy impulzusmegmaradás tétele.
Ha egy pontrendszerre külső erık is hatnak, a pontrendszer összlendületének
megváltozása egyenlő a rendszer tagjaira ható külső erők erılökéseinek összegével. Ha ez
az összeg nulla, a pontrendszer összlendülete állandó. Egy pontrendszerre vonatkozó
lendülettétel külső erők hatására a következőképpen fogalmazható:

Ütközések: (Tökéletesen rugalmatlan ütközés). Tökéletesen rugalmatlan két test
ütközése akkor, ha az ütközés után azonos sebességekkel haladnak tovább. Például két
kisautó ütközése, mely után a kisautók megállnak, és nem mozognak tovább. Az mozgási
energiájuk átalakul. ( Hő, deformáció, stb.)
Mivel az ütközés során a két test zárt pontrendszernek tekinthetı, ezért alkalmazhatjuk
az impulzusmegmaradásának tételét. Az ütközés előtti és utáni lendületek összege egyenlő:

,ahol c az ütközés utáni sebessége mind a két testnek.
Tökéletesen rugalmas ütközés: Az olyan ütközés, amikor az ütközésben részt vevő
testek együttes mozgási energiája az ütközés előtt és után megegyezik, a tökéletesen
rugalmas ütközés. Ebben az esetben is csak belső erők lépnek fel, így a
lendületmegmaradásának tétele most is használható:

ahol u az ütközés utáni sebesség.